Море та порти

Під загрозою експорт: «троянський кінь» в АМПУ

У портопункті «Кілія» Усть-Дунайського порту спалахнув новий скандал. Держпідприємство «Адміністрація морських портів України» (АМПУ), попри державні та економічні інтереси, намагається вигнати з порту лідера з перевалки вантажів — ТОВ «Зерновий термінал Кілія» (ЗТК).

ElitExpert ретельно розібрався в ситуації, що склалася, щоб дізнатися, кому вигідний такий стан справ.

НЕДОБРОСОВІСНА КОНКУРЕНЦІЯ

За словами джерел у порту, останнім часом складається враження, що АМПУ перетворили мало не на часту лавочку боротьби з конкурентами, при чому може йтися як про допомогу в недобросовісній конкуренції, так і про пряме порушення антимонопольного законодавства. Крім того, джерела не виключають можливості наявності у керівництва АМПУ ознак особистої зацікавленості в ситуації, що, у свою чергу, наштовхує на думки про можливі корупційні домовленості приватних осіб з керівництвом Адміністрації…

Розберемо ситуацію докладніше. До січня 2024 року в портопункті «Кілія» Усть-Дунайського порту працювали три портові оператори: ДП «МТП Усть-Дунайськ», ТОВ «Краншип» (частина групи компаній «Трансшип» скандально відомого Андрія Іванова), та ТОВ «Зерновий термінал Кілія» . При цьому ДП «МТП Усть Дунайськ» з грудня 2023 року не веде своєї діяльності і через кілька місяців буде ліквідовано за умовами приватизації порту.

Таким чином, із січня 2024 року, коли ДП «АМПУ» вирішило розірвати договір із «ЗТК», у порту, по суті, міг залишитися лише один оператор – «Краншип». Не погодившись із розірванням договору, керівництво «ЗТК» почало скаржитися у всі інстанції, після чого у відповідь на ці дії АМПУ швидко ввело в порт компанію «Вімексім Логістик».

За інформацією наших джерел у портопункті, компанія «Вімексім Логістик» афілійована з ТОВ «Еліксир Україна» — новим власником частини порту «Усть-Дунайськ», та була створена спеціально для заміни портового оператора ТОВ «Краншип», якого у ЗМІ неодноразово звинувачували у роботі на Росію. Таким чином, вирішується проблема монополії «Краншипу» та створюється штучна конкуренція – але без «ЗТК».

І все б нічого, — конкуренція корисна для бізнесу, — якби ситуація з появою нового оператора не мала б підводного каміння.

Відразу після того, як без жодних підстав чи пояснень із «ЗТК» було розірвано договір, компанія звернулася до Адміністрації морських портів України (АМПУ) із заявою на укладення нового договору.

Це сталося ще 8 січня 2024 року, проте майже через півроку відповіді від АМПУ так і не було. Державний монополіст ухиляється від ухвалення рішення, посилаючись на відсутність обмежених термінів розгляду заявки. При цьому, за твердженням юристів компанії «ЗТК», АМПУ, розуміючи, що не може законно відмовити у укладенні договору підприємству, яке повністю відповідає критеріям портового оператора, – чинить протиправну бездіяльність. Цим, до речі, крім шкоди державним інтересам (розвиток порту, отримання прибутку), АМПУ порушує право «ЗТК» на отримання послуг державної монополії.

А поки оператор продовжував чекати на хоч якусь реакцію на своє звернення, АМПУ встигла й прийняти заяву від «Вімексім Логістик» і розглянути її, і навіть оперативно укласти з ним договір, минаючи всі стандартні процедури. Виходить, що активного оператора «ЗТК», лідера з перевалки в порту та афілійованого з одним із співвласників цього ж порту – блокують, але при цьому оперативно підписують договір із підприємством, яке не має досвіду роботи, вантажопотоку та портових засобів, зі статутним капіталом у 100 тис. грн.

Всі обставини дозволяють припустити, що використовуючи АМПУ як адміністративний ресурс, відбувається спроба «вкрасти» вантажопотік «ЗТК» на користь портових операторів «Вімексім Логістик» – «Краншип». При цьому абсолютно незрозуміло, чому АМПУ намагається використати свої повноваження для тиску на приватний бізнес.

ЛІДЕР ПЕРЕВАЛКИ

При цьому «ЗТК» має всі законні підстави для ведення діяльності в порту; ба більше, компанія є співвласником портопункту «Кілія», має у своєму розпорядженні необхідну портову інфраструктуру, нерухомість і механізацію, а також великий портфель замовлень.

Проте голова ДП «АМПУ» Юрій Литвин ухвалив рішення, яке видається не лише невигідним для державного підприємства, а й банально шкідливим для держави. Пояснимо це на фактах.

За останні два місяці компанія «Краншип» не обробила жодного судна в портопункті, а новий оператор «Вімексім Логістик» – лише одне судно за місяць. Водночас, «ЗТК» обслуговує від 10 до 13 судів щомісяця, сплачуючи АМПУ чималі рахунки.

Навіть просто виходячи з банальної арифметики, дуже дивною виглядає позиція АМПУ, яка чомусь намагається витіснити не аутсайдерів, а лідера вантажоперевалки з високою ефективністю роботи та значним вкладом у державний бюджет.

У керівництві ЗТК впевнені, що компанію спеціально ставлять в умови правової невизначеності, очікуючи, що вона самоліквідується. Адже для портового оператора припинення перевалки означає втрату майбутніх замовлень і, як наслідок, припинення існування.

ПОРУШЕННЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА

За твердженням юристів компанії «ЗТК», на даний момент АМПУ діє як монополіст, активно пригнічуючи діяльність портового оператора та відмовляючись підписати договір, який вони мають укласти згідно із законом.

Справа в тому, що Адміністрація морських портів України (АМПУ) займає монопольне становище на ринку послуг доступу до причалів, що підтверджується її включенням до Реєстру монополістів. А згідно із законом «Про природні монополії», АМПУ зобов’язане надавати всім операторам рівний доступ до портових послуг. Однак, схоже, вони знайшли спосіб обійти ці зобов’язання, створивши внутрішній наказ, який регулює надання послуг на підставі спеціально розробленого договору доступу до причалу. Цей маневр дозволяє АМПУ довільно вирішувати, кому надавати доступ, а кому відмовити — що, на думку юристів, є порушенням закону.

«ЗТК», зіткнувшись із відмовою АМПУ продовжити договір, вживає законних заходів, вимагаючи укласти новий договір, оскільки всі умови з їхнього боку для підписання були виконані. При цьому абсурдність ситуації полягає ще й у тому, що ТОВ «ЗТК», не бажаючи миритися з тим, що відбувається, захищає свої права, щоб працювати та платити в АМПУ, а держпідприємство – вперто відмовляється від прибутку.

З іншого боку, АМПУ до сьогодні продовжує виставляти рахунки компанії «ЗТК» на підставі старого договору – і саме тому оператор вважає, що АМПУ визнало старий договір продовжуючим діяти. Адже якщо АМПУ, як і раніше, на нього посилається, то значить розглядає його як чинний документ.

Наразі «ЗТК» у законному порядку домоглося заборони для АМПУ обмежувати свої послуги, що поки дозволяє тимчасово зберегти законну ситуацію в порто-пункті «Кілія» — зокрема, на користь держави.

Втім, це – тимчасовий захід, покликаний «протверезити» представників АМПУ і нагадати, що в країні війна, і діяти на користь держави вкрай важливо. Тим більше породжувати монополію компанії, яка досі має справи в російських портах Новоросійськ і Кавказ, що точно не відповідає інтересам державної безпеки.

ВСІ РІВНІ, АЛЕ ДЕЯКІ — РІВНІШЕ

Оцінюючи ситуацію здалека, можна побачити, що дії АМПУ, створені задля витіснення «ЗТК» з порту, можуть мати серйозні наслідки як компанії, так й у всій країни, особливо в контексті важливості експорту зерна морем за умов воєнного часу.

«Вигнання» з порту такого великого та ефективного оператора, як «ЗТК», який обслуговує значну кількість суден і робить великий внесок в економіку регіону, може негативно позначитися на виконанні державних завдань щодо забезпечення продовольчої безпеки. Тому, здається, голова АМПУ Юрій Литвин просто стріляє собі в ногу, ризикуючи зірвати критично важливі для країни процеси. Або просто заплутався, досі не розібравшись, з ким воює Україна.

За словами керівництва «ЗТК», компанія не вимагає для себе жодних особливих привілеїв, а лише рівних умов для всіх операторів. Якщо правила передбачають обмеження, то вони повинні застосовуватись до всіх учасників ринку однаково, а не вибірково.

ElitExpert має намір стежити за подальшим розвитком подій у порту.

Олександр Шорохов

Коментарии

Последние

Найактуальніші новини та аналітичні матеріали, ексклюзивні інтерв'ю з елітою України та світу, аналіз політичних, економічних та суспільних процесів в країні та за кордоном.

Ми на мапі

Контакти

01011, м. Київ, вул. Рибальська, 2

Телефон: +38-093-928-22-37

Copyright © 2020. ELITEXPERT GROUP

To Top