Україна найближчим часом може стати одним із основних операторів танків Leopard 1. Коли з’явилася перша інформація про передачу даних танків Україні, виникли суперечки про те, наскільки це доцільно з урахуванням їх моральної та технічної застарілості. Чи можливо модернізувати танк Leopard 1 і як він допоможе ЗСУ у контрнаступі — розмірковує у своєму блозі військово-політичний оглядач групи «Інформаційний опір» Олександр Коваленко.
Недоліки танків Leopard 1
Олександр Коваленко: Однією з причин критики Leopard 1 був факт наявності в нього дуже слабкої броні, яка не здатна вберегти екіпаж не те, що від пострілу РПГ-7 або бронебійного 30-мм, а й від розриву в ближній зоні артилерійського снаряда.
При цьому броня була лише одним із моментів, що викликають сумніви. Запитання виникали і до ресурсу гармати L7A3. Так, ця 105-мм нарізна гармата на 56 калібрів грізна, снайперська зброя навіть за нашими сучасними мірками і її небезпідставно варто боятися лінійці танків ворога Т-72/Т-80/Т-90, але здебільшого у Leopard 1, що відправляються в Україні, їхній ресурс або вироблений, або на межі.
Були питання щодо забезпечення боєкомплектом, пропорційно і без дефіциту, особливо з урахуванням відсутності серійного виробництва пострілів.
Також мало хто згадував і про те, що Leopard 1 після пробігу в тисячу кілометрів бездоріжжям вимагав середнього і серйознішого ремонту, який провести в польових умовах не завжди можливо.
Власне, продовжувати можна довго, але все ж таки, ці доводи не змінять того факту, що ці непрості у всіх відносинах машини стануть частиною нашого танкового потенціалу.
Як виправити ситуацію?
На мій погляд, перше завдання, яке слід вирішити — це підвищити виживання машини. Адже, наприклад, якщо розглянути вразливі зони на вежі Leopard 1, то їх там, в принципі, немає. Бо сама вежа Leopard 1, це одна суцільна вразлива зона, в якій відразу знаходяться 3 члени екіпажу з 4-х.
Саме тому я неодноразово повторював, що, будучи командиром танкового підрозділу, я б своїх людей ніколи не посадив би в Leopard 1. Але я не командир танкового підрозділу, а вирішити проблему слабкої броні машини, хоча б частково, але можна і навіть потрібно.
Канадці мали непогане рішення. Це модифікація Leopard 1C2, оснащена додатковим комплектом бронювання MEXAS-M із комбінованими композитними елементами, виробленими німецькою компанією IBD Deisenroth Engineering.
До речі, тут ще один невеликий відступ. Практично у кожної країни, яка є оператором Leopard 1, їхні танки мають невеликі або дуже відчутні відмінності від оригіналу. Це, своєю чергою, ускладнює їх уніфікацію під час обслуговування і забезпечення однотипними запчастинами, чи устаткуванням.
Яскравим прикладом останніх днів є закупівля для України 49 бельгійських Leopard 1A5BE. Особливістю Leopard 1A5BE є багатоканальні приціли SABCA TI бельгійського виробництва, автоматизована система керування вогнем та специфічна вежа.
Тепер, щоб відправити кілька справних і боєздатних Leopard 1A5BE, необхідно канібалізувати кілька інших Leopard 1A5BE, бо встановлене на них унікальне бельгійське обладнання вже не виробляється.
Навісна броня MEXAS складається з керамічного шару та органотекстоліту на основі високоміцних волокон кевлару або Dynema. Керамічний шар забезпечує руйнування куль і снарядів, за допомогою розподілу кінетичної енергії з більшої площі основи, залишкова енергія поглинається огранотекстолітовим шаром. За рівнем стійкості цей вид комбінованої броні, при однаковій масі зі сталевою бронею, перевищує її вдвічі.
Переваги Leopard 1
Танк за такої модифікації має вагу близько 42,5 тон, що, як не дивно, критично не позначається на показниках мобільності Leopard 1. Зауважу, що мобільність є безперечною перевагою цих танків. У танка чудове прискорення та ідеальний крутний момент. Особливою перевагою Leopard 1 є його плавний хід, забезпечений динамічно збалансованим ходом підвіски ковзанок.
Питома потужність танка Leopard 1C2 – 19,5 кінські сили на тонну. Тут варто порівняти цей показник із основним конкурентом Лео періоду Холодної війни – Т-62. У радянського танка питома потужність становила, залежно від двигуна, 15,7 л.с/т і 18,6 л.с./т, що забезпечувало йому більш-менш, але все ж таки прийнятну мобільність.
Але варто було цю його базову комплектацію доповнити, наприклад, метало-полімерними блоками (брови Ілліча), це відразу критично позначалося на рухливості і надійності Т-62. Адже лише питома потужність падала до 13 к.с./т, а вузли танка не були розраховані на додаткове навантаження.
Рекомендації експерта
Комплект навісної броні MEXAS встановлюється на маску гармати, вежу, охоплюючи її передню півсферу та бічні проекції, а також на борти, частково охоплюючи ВЛД. Загалом таке розміщення можна розцінювати як основу для розміщення поверх, на каркасі, ДЗ. Звичайно, хтось може згадати мем про «Контакт-1», але для когось жарти, а для когось – питання виживання.
Загалом додаткове навантаження на машину може збільшитися на 1,5-2 тонни. Тобто маса доукомплектованого танка може становити 44-44,5 тонни, а питома потужність знизиться до 18,6 кінських сил на тонну, що навряд чи критично позначиться на показниках мобільності танка, але вже впливатиме на його виживання в комплексі всіх засобів захисту. Головне тільки, щоб ДЗ ставили під правильним, клиноподібним кутом, а не так, як інколи…
Власне, на папері це виглядає цікаво, але я розглядаю саме модифікацію Leopard 1C2 і броня MEXAS це саме їх специфіка. З іншого боку, що заважає доукомплектувати танки, які відправляються в Україну, цією бронею в Німеччині, а вже в нас провести доукомплектацію ДЗ?
Важливим може бути доукомплектування Leopard 1 сенсорами лазерного опромінення, що підвищить обізнаність екіпажу танка про загрозу застосування російськими розрахунками ПТРК, а також деякої номенклатури боєприпасів з напівактивним лазерним наведенням.
Доречним варто розглядати покриття танка накидкою для зниження помітності машини у широкому діапазоні довжин хвиль. У росіян є аналог, який так і називається «Накидка». Ось тільки через те, що двигуни російських танків безбожно чадять, а через їхні мангали/куряки профіль ОБТ збільшився до 3 метрів і більше, їх «Накидка» як мертвому припарка. Та у комплекті до Leopard 1 вона буде корисною.
Окрема історія – це вразливість до мін. Підрив на міні, наприклад, ТМ-62, не тільки гарантовано знерухомлює танк, а й становить загрозу недостатньо захищеному екіпажу. Говорити про додаткове протимінне бронювання не доводиться, а тому комплектація протимінним плугом або тралом обов’язкова для Leopard 1. Особливо з урахуванням того, що Україна зараз найбільш заміноване місце у світі і навіть у тилу, на звільнених територіях, немає гарантій безпечного переміщення бездоріжжям.
І навіть якщо уявити, що всі ці рекомендації реалізуються, цей танк все одно буде відставати від сучасних і навіть танків епохи 1980-х.
Добре хоча б те, що за нинішніх умов ведення бойових дій, танкові дуелі це велика, дуже велика рідкість. Тому, наголос на підвищення захисту від осколкових елементів артилерії, обстрілів з РПГ-7 і ПТРК, 30-мм гармат, а також загроз з повітря у вигляді боєприпасів, що барражують, «Ланцет», може бути умовно достатнім, для підвищення виживання екіпажу Leopard 1.
Щоб завжди бути в курсі найважливішого, читайте нас у Telegram