Україна успішно атакувала великий десантний корабель РФ «Оленегорский горняк», що знаходиться на військово-морській базі в Новоросійську. Наразі судно наполовину затоплене, а в порту встановили заборону на рух плавзасобів. Ситуацію з ВМФ ворога аналізує у своєму блозі військово-політичний оглядач групи «Інформаційний опір» Олександр Коваленко.
Вражений корабель РФ «Оленегорский горняк» має дві здвоєні 57 мм артилерійські установки АК-725, дві пускові установки реактивної системи залпового вогню А-215 «Град-М», чотири пускові установки переносного зенітно-ракетного комплексу «Стріла-2». На борту можуть розташовуватися до 500 тонн техніки та вантажів та 225 десантників.
Олександр Коваленко: Якщо сьогодні темою дня стали великі десантні кораблі РФ, то, поговоримо про них. Справа в тому, що завжди знаходяться особи, які чимось незадоволені. І навіть зараз, коли в Новоросійську БДК проекту 775 трохи нахилився, їм щось не так. Мовляв, це не носій «Калібрів»!
У зв’язку з цим я хотів би зазначити, що, по-перше, сам факт даного інциденту в порту Новоросійська говорить про те, що це місто вже не відноситься до глибоко-тилового. По-друге, це принизлива ляпас системі безпеки Росії, якої напевно взагалі в цій поки що країні не існує.
І по-третє… Так, проект 775 це десантний корабель, який не є носієм КРМБ «Калібр». Але він перевозить вантажі, техніку, особовий склад. А головне, це старий, радянських часів корабель, збудований 1976 року в Гданську! Сьогодні жодна російська верф не здатна будувати такі кораблі! І не тільки…
Як відомо, 24 березня 2022 року в порту тимчасово окупованого Бердянська було знищено російську БДК «Саратов», а також було пошкоджено два БДК проекту 775 «Цезар Куніков» та «Новочеркаськ». Станом на березень 2023 року обидва пошкоджені БДК не могли виконувати бойові завдання.
Через рік, після «інциденту», Росія так і не змогла завершити ремонтні роботи на БДК, пошкодження та недієздатність яких вона досі не визнала, хоча стало офіційно відомо про загибель капітана «Цезар Куніков» Олександра Чирви.
Росія взагалі має величезні проблеми з будівництвом великих десантних кораблів. З проектів, які були розроблені, а точніше злизані з радянських заділів, лише проект 11711, що жахає кількістю дефектів і недоробок, що роблять його найрахітічнішим БДК у світі.
У свій час я приділяв пильну увагу розвитку російського проекту великих десантних кораблів 11711, головним з яких був «Іван Грен». Увага це було зумовлено тим, що, по-перше, російський флот відчував гостру нестачу БДК, а по-друге, тим, що проект 11711 був справжнісінькою технічною і проектною катастрофою.
Коли Росія офіційно взяла участь у громадянській війні в Сирії у 2015 році, Чорноморський флот РФ не міг повною мірою забезпечити «Сирійський експрес» своїми БДК для забезпечення угруповання російських військ у САР технікою, зброєю та боєприпасами. Для цих цілей навіть застосовувалися вживані суховантажні та овочевози, що викуповуються в інших країнах. У свою чергу, одна з надій російських БДК нового покоління, корабель проекту 11711 «Іван Грен», як і раніше, не був готовий до плавання, будучи на той момент у стані будівництва 11-й рік поспіль.
Закладений у 2004 році, що неодноразово переробляється і виправляється, БДК «Іван Грен» у ході своїх випробувань продемонстрував жахливу стійкість і порадував більш ніж 40 конструкторськими дефектами.
Корабель спішно доопрацьовували і здали в дію ВМФ РФ таким, яким він уже був, а був справжнісінькою великою десантною катастрофою.
Другий корабель із цієї серії, «Петро Моргунов», здавалося б, повинен був втілити в собі виправлення помилок, допущених при будівництві головного корабля, але виявилося, що ці виправлення лише додали головного болю.
Допрацьовуючи проект, знову-таки, на ходу, «Петро Моргунов» заклали на заводі «Янтар» у червні 2015 року, спустили на воду 25 травня 2018 року, а потім почалися нескінченні перенесення початку та завершення заводських ходових випробувань… Спочатку їх старт планували на квітень 2019 року, потім перенесли на червень 2019 року, пізніше на серпень 2019 року, вересень 2019 року, і в результаті на ЗХІ корабель вийшов лише у грудні 2019-го!
Це яскраво продемонструвало те, наскільки другий корабель у серії 11711 виявився проблемним, не дивлячись навіть на багаж досвіду та роботу над помилками, яку, за ідеєю, мали зробити з урахуванням дефективності головного БДК «Іван Грен».
У свою чергу, у квітні 2019 року, коли «Петро Моргунов» ще навіть не вийшов на ЗХІ, на «Янтарі» заклали два БДК проекту 11711, «Володимир Андрєєв» та «Василь Трушин».
Після майже трьох років тиші про цей проект, з’ясувалося, що будівництво кораблів коригується з урахуванням змін у технічному проекті та терміни спуску на воду та передачі флоту будуть інші. Наскільки інші, поки що навіть приблизно відповісти на це питання не можуть навіть ті, хто будує ці кораблі – на верфі «Янтар».
Тобто, проект 11711 продовжує видозмінюватися, а російські кораблебудівники, що випускають кожен новий БДК даної серії, не схожий на попередній, за винятком однієї загальної риси – великої кількості проектних та конструкторських помилок.
Кораблі «Володимир Андрєєв» та «Василь Трушин» згідно з попередніми планами мали бути передані флоту у 2023 та 2024 роках відповідно. Але з урахуванням того, що обидва кораблі на стапелях, до завершення робіт над ними, не говорячи вже про ЗХІ дуже далеко. І ще не факт, що з урахуванням усього вищевикладеного ці ЗХІ пройдуть для них успішно.
А тому проблема із забезпеченням російського флоту сучасними БДК досі кораблебудівниками «великої морської» держави так і не вирішена. Вони не здатні будувати якісні БДК, але, як ми можемо бачити, вони можуть їх якісно просипати… кхм… втрачати у війні з країною, яка навіть не має флоту.
Щоб завжди бути в курсі найважливішого, читайте нас у Telegram