Нафтогаз

CNN: таємний флот допомагає РФ доставляти нафту у всьому світі. І він росте

Російська нафта все ще потрапляє до покупців у всьому світі. Але навіть ті, хто цілими днями відстежує її переміщення через океани, важко визначити, хто саме перевозить її. Про це розповідає CNN.

У міру посилення західних санкцій проти Росії у зв’язку з її вторгненням в Україну до існуючого флоту таємничих танкерів, які готові сприяти експорту російської нафти, приєднуються нові судна.

Інсайдери галузі оцінюють розмір цього «тіньового» флоту приблизно 600 суден, що становить близько 10% від світової кількості великих танкерів. І цифри продовжують зростати.

Хто володіє та керує багатьма з цих судів, залишається загадкою. Оскільки торгівля російською нафтою за останній рік ускладнилася, багато західних відправників вантажу відмовилися від своїх послуг. На їхнє місце прийшли нові, маловідомі гравці, у деяких випадках із підставними компаніями в Дубаї чи Гонконгу. Одні купували судна у європейців, інші використовували старі, скрипучі кораблі, які в іншому випадку могли б опинитися на звалищі.

«Ви заглибилися в темне мистецтво», — сказав CNN один з керівників нафтоторгівельної компанії, говорячи про цю приховану мережу.

Значення цього непомітного флоту зросло, оскільки Москва намагається уникнути співпраці із західними відправниками вантажу, а клієнти в Китаї та Індії витісняють клієнтів у Європі, яким тепер заборонено купувати російську нафту і нафтопродукти, наприклад, дизельне паливо.

Доставка більш віддаленим покупцям вимагає додаткових судів і судновласників, готових мати справу з додатковими складнощами та юридичними ризиками, особливо після того, як країни G7 запровадили граничні ціни на російську нафту.

Розширення тіньового флоту наголошує на драматичних змінах, які війна в Росії внесла у світовий нафтовий ринок. Прагнучи зберегти свою діяльність, другий за величиною експортер нафти у світі змінив схеми торгівлі, що склалися десятиліттями, і розділив світову енергетичну систему на дві частини.

«Є флот, який не займається російським бізнесом, а є флот, який займається практично виключно російським бізнесом», — сказав Річард Метьюс, голова дослідницького відділу EA Gibson, міжнародного суднового брокера.

За його словами, лише кілька судів займаються «помалу і тим, і іншим».

«Сірі кораблі» та «темні кораблі»

Поки Європа відвикала від російських енергоносіїв, покупці в Азії укладали угоди. За даними Міжнародного енергетичного агентства, Китай збільшив імпорт російської нафти в середньому до 1,9 млн. барелів на день у 2022 році, що на 19% більше, ніж у 2021 році. Індія збільшила обсяги закупівель ще більше — на 800%, до 900 000 барелів на день.

За даними аналітичної компанії Kpler, експорт російської нафти до Китаю та Індії в січні досяг рекордно високого рівня після набуття чинності європейської заборони на морські постачання російської нафти. Експорт до Туреччини, ще одного великого споживача, також продовжував зростати (заборона на нафтопродукти набула чинності лише у лютому).

Для виконання цих замовлень потрібні судна, здатні здійснити поїздку. Російський національний флот не має в своєму розпорядженні достатньої кількості судів. Ось тут і приходить на допомогу «тіньовий флот».

Метью Райт, старший аналітик з вантажних перевезень компанії Kpler, сортує судна, що перевозять російську нафту, на дві категорії: «сірі судна» та «темні судна».

«Сірі судна» були продані після вторгнення, в основному власниками в Європі фірмам на Близькому Сході та в Азії, які раніше не були активні на танкерному ринку. А «темні судна», з іншого боку, є ветеранами кампаній Ірану та Венесуели щодо обходу західних санкцій, які нещодавно переключилися на перевезення російської нафти.

«Часто є деякі докази того, що вони маскують свою діяльність, відключаючи транспондер AIS», — сказав Райт про «темні» суди, маючи на увазі технологію, яка допомагає ідентифікувати та визначати місцезнаходження суден.

Хоча західні країни заборонили більшу частину імпорту російської нафти, немає жодних обмежень, що перешкоджають західним судам доставляти нафту таким покупцям, як Китай та Індія, або надавати такі послуги, як страхування, доки дотримуються граничні ціни G7.

За даними Kpler, у січні на судна з європейськими власниками припало 36% торгівлі російською нафтою.

Але юридичні та репутаційні ризики, пов’язані з недотриманням граничних цін, дуже великі. У той же час Росія прагне припинити співпрацю із західними відправниками вантажу. Це призвело до формування нової когорти, склад якої більш неясний, а історія заплутаніша.

«Ми всі очікували, що темний флот, який перевозить венесуельську та іранську нафту по всьому світу, зростатиме, і він виріс», — сказав Джанів Шах, старший аналітик консалтингової компанії Rystad Energy.

Однією з причин є відправка російської нафти до Китаю чи Індії менш ефективна, ніж доставка її до сусідніх країн, таких як Фінляндія. За даними EA Gibson, Росії зараз потрібно вчетверо більше потужностей для транспортування нафти, ніж до вторгнення.

В результаті, за оцінками іншого топ-менеджера нафтоторгівельної компанії, за місяць до тіньового флоту надходить від 25 до 35 суден. За оцінками некомерційної організації Global Witness, чверть продажу нафтових танкерів у період з кінця лютого 2022 року до січня цього року здійснювалася за участю невідомих покупців, що приблизно вдвічі більше, ніж у попередньому році.

Попит може зрости найближчими місяцями, якщо Китаю потрібно більше палива для відновлення економіки.

Питання та ризики

Якщо більший відсоток світового флоту використовується перевезення російської нафти і нафтопродуктів, це з’їдає потужності, підвищуючи витрати всім нафтотрейдерів.

«На ринку танкерів спостерігається масове зростання неефективності», — говорить Райт з Kpler.

Також виникають питання про те, хто зрештою управляє тіньовим флотом. За словами Сергія Вакуленка, колишнього керівника російської нафтової компанії, а нині наукового співробітника Фонду Карнегі за міжнародний світ, деякі підставні компанії мають зв’язки з «російською державою або певними політично пов’язаними гравцями».

Минулими вихідними Європейський Союз ввів санкції проти Sun Ship Management, дочірньої компанії «Совкомфлоту», найбільшої російської судноплавної компанії. ЄС заявив, що зареєстрована десять років тому фірма з Дубая «працювала як одна з ключових компаній з управління та експлуатації морських перевезень російської нафти», і що «Російська Федерація є кінцевим бенефіціаром» її ділових операцій.

Більше того, експерти заявили, що тіньовий флот може послабити здатність Росії обходити санкції або продавати свою нафту вище за граничну ціну. Це також ускладнює точну оцінку того, за скільки продаються російські барелі.

Експерти, включно з Вакуленком, знайшли в митних документах докази того, що нафта марки Urals, яка є еталоном для країни, продається у великих портах набагато дорожче, ніж зазначено в офіційних цінах.

Безпека також викликає занепокоєння. Вважається, що в «темному» флоті є велика кількість суден старше 15 років, терміну, після якого провідні нафтові компанії зазвичай списують їх через знос. Нині все більше таких суден здійснюють рейси по всьому світу.

«У вас є всі ці старі судна, які, швидше за все, не обслуговуються на належному рівні, – каже Метьюс із EA Gibson. — Імовірність великого розливу нафти чи аварії зростає з кожним днем ​​у міру зростання флоту».

Коментарии

Последние

Найактуальніші новини та аналітичні матеріали, ексклюзивні інтерв'ю з елітою України та світу, аналіз політичних, економічних та суспільних процесів в країні та за кордоном.

Ми на мапі

Контакти

01011, м. Київ, вул. Рибальська, 2

Телефон: +38-093-928-22-37

Copyright © 2020. ELITEXPERT GROUP

To Top