Наука та технології

Вчені оприлюднили нові спостереження Юпітера телескопом «Хаббл»

юпитер

Велика червона пляма – найбільший у Сонячній системі циклон на Юпітері – не має стабільних розмірів: вона «тремтить», ніби желе, і змінює свою форму. Таких неочікуваних висновків дійшли астрономи, які за допомогою телескопа «Хаббл» упродовж 90 днів спостерігали за величезним штормом.

Результати цього спостереження опублікували в The Planetary Science Journal та представили на 59-му щорічному засіданні Відділу планетарних наук Американського астрономічного товариства в Бойсе (США).

У ході роботи астрономи вивчали Велику червону пляму – антициклон в атмосфері Юпітера, який обертається навколо центральної області високого тиску вздовж південного поясу середньої широти планети.

За даними науковців, цей шторм – найбільший у Сонячній системі. За розмірами він подібний на Землю.

Зазвичай такі утворення вважають нестабільними, але Велика червона пляма зберігається вже близько 190 років.

Зображення «Хаббла» показали, що вихор вітрів «тремтить» і з часом розширюється і стискається до попередніх розмірів.

«Хоча ми знали, що його рух дещо змінюється за довготою, ми не очікували побачити також коливання розміру», – сказала провідна авторка дослідження Емі Саймон, планетологиня з Центру космічних польотів імені Годдарда NASA в Грінбелті, штат Меріленд.

За словами вчених, це перша за щонайменше 150 років спостереження правильна візуалізація Великої червоної плями.

«Це дійсно перший раз, коли ми мали правильну частоту візуалізації Великої червоної плями. З високою роздільною здатністю «Хаббла» ми можемо сказати, що вона стискається і виходить за свої межі одночасно, разом із тим, рухається швидше і повільніше. Це було дуже несподівано», – пояснила Емі Саймон.

Професор планетарології з Університету Великобританії Лей Флетчер, який не брав участі в дослідженні, каже, що близьке спостереження за циклоном демонструє «неймовірну мінливість».

За його словами, причиною цього є хаотичні погодні умови на Юпітері, які можуть бути схожими на ті, що існують на Землі.

«Планетологи роками намагалися побачити закономірності в цій варіації – все, що могло б дати нам зрозуміти фізику, що лежить в основі цієї складної системи», – каже Лей Флетчер.

Під час коливань Велика червона пляма штовхає повітряні реактивні потоки на північ та південь від себе.

«Це схоже на бутерброд, у якому скибочки хліба випираються, коли всередині занадто багато начинки», – зауважує співавтор дослідження, планетолог Каліфорнійського університету в Берклі (США) Майк Вонг.

Загалом астрономи помітили, що Велика червона пляма поступово зменшується протягом останніх десяти років спостереження.

Науковці вважають, що таке скорочення може допомогти зменшити коливання.

Дякуємо, що ви з нами! Монобанка для підтримки редакції ЕlitЕxpert.

Коментарии

Последние

Найактуальніші новини та аналітичні матеріали, ексклюзивні інтерв'ю з елітою України та світу, аналіз політичних, економічних та суспільних процесів в країні та за кордоном.

Ми на мапі