За останні кілька тижнів десять кораблів завершили рейси до основних українських портів Чорного моря без інцидентів, ігноруючи погрози Росії атакувати судна в цьому районі, пише видання Bloomberg.
Прохід кораблів свідчить про те, що смілива ставка України на створення власного торговельного маршруту після краху безпечного коридору, погодженого з Росією, виправдалася. Поки що успіх здебільшого символічний, оскільки судно все ще вимагає обережних маневрів поблизу узбережжя Болгарії та Румунії, коли судна прямують до України.
Раніше Росія погрожувала розглядати будь-які кораблі, які пливуть в Україну, як такі, що потенційно перевозять зброю, і в серпні відкрила вогонь по одному, щоб змусити його зупинитися для перевірки. У липні президент Росії Володимир Путін скасував «Зернову угоду», укладену за посередництва Туреччини та ООН, яка дозволяла безпечний прохід суден, що експортували українське зерно та інші продукти харчування, з трьох ключових чорноморських портів.
Станом на сьогодні, два кораблі дійшли до Одеси в неділю, ще два – до Чорноморська, та ще одне прибуло до Південного того ж дня. Це на додаток до ще п’яти суден, які вже пройшли коридором, завантажили вантажі та вийшли з портів 16 вересня, наразі судна досягли всіх трьох глибоководних портів, використовуючи тимчасовий український коридор.
Окремо п’ять суден, які застрягли в Україні з початку війни, скористалися тим самим маршрутом, щоб вийти.
Згідно з угодою про безпечний коридор, усі судна, які прямували до України, мали пройти перевірку в Стамбулі, і включали лише сільськогосподарські товари. Хоча інспекції значно сповільнили торгівлю, але більшість власників суден виявили бажання взяти участь в торгівлі зерном, оскільки міжнародна підтримка означала, що судно було під більшою безпекою.
До вторгнення, Україна експортувала основну частину зерна зі своїх глибоководних портів на узбережжі Чорного моря, звідти також доставляли залізну руду та добрива. Київ перенаправив вантажі річковим, автомобільним та залізничним транспортом, але Росія наполегливо обстрілює порти безпілотниками.
Організація Об’єднаних Націй продовжує співпрацювати з Москвою щодо відновлення угоди про безпечний коридор.
«Ризики вищі, коли не досягнуто згоди», — сказала Ребека Грінспан , генеральний секретар Конференції ООН з торгівлі та розвитку. «Єдиний спосіб знизити ризики — повернути до угоди всі сторони. Ось чому ми продовжуємо наші зусилля для цього».
Витрати на страхування суден, які ходять у такому ризикованому районі, також є проблемою. Але на знак того, що нова стратегія набирає обертів, страховий брокер Miller заявив, що пропонує «повне страхування військових ризиків» для українських чорноморських зернових суден.
Це не обов’язково робить подорожі менш безпечними для членів екіпажу. Але це може допомогти спростити експорт для сільськогосподарського сектору України, який, за даними Міністерства сільського господарства США, станом на початок минулого року забезпечував роботою кожного десятого українця. Це також важливий внесок у глобальне постачання продовольства.
«Коли росіяни вийшли з зернової угоди, вони думали, що можуть створити ще більше проблем для України», — сказав Микола Бєлєсков, науковий співробітник Національного інституту стратегічних досліджень у Києві. Він очікує, що «кількість суден, які прямують до українських портів, збільшиться».
Щоб завжди бути в курсі найважливішого, читайте нас у Telegram