Видання «Forbes Kazakhstan» підготувало актуальний огляд ключових новин та подій, пов’язаних з діяльністю провідних казахстанських мільйонерів та їх корпоративних імперій — тих, чиї дії та стратегії впливають на економіку не лише власне Казахстану, а й усієї Центральної Азії.
Володимир Кім
У вересні 2022 року спеціалізований міжрайонний економічний суд міста Алмати визнав банкрутом ТОВ «Телерадіокомпанія «ТАН», бенефіціаром якого є Володимир Кім. Заява була подана АТ «Алма Телекомунікейшнс», що належить АТ «Qazaq Banki» та ТОВ «AT Acquisition Corp», кінцеві бенефіціари якого – ТОВ «Tengri Partners (Kazakhstan)», Малік Тулегенов, Данат Тунгушбаєв та Ануар Ушбаєв. Згідно з документом, заявник надавав послуги з ретрансляції, оренди обладнання, оренди приміщення, правового забезпечення та технічного супроводу. Також «Алма Телекомунікейншс» у період 2015–2020 років кілька разів надавала телеканалу тимчасову фінансову допомогу та продовжувала термін повернення коштів. Одного разу укладалася угода про розміщення реклами на телеканалі в рахунок погашення частини заборгованості, але й вона була виконана не повною мірою. Сума заборгованості телеканалу склала 96,47 млн тенге. За реєстром вимог кредиторів у процедурі банкрутства на 10 липня 2023 року компанія мала визнаних вимог на суму понад 1,72 млрд. тенге.
Тимур Турлов
У квітні Freedom Holding Corp. оголосив про придбання сервісів бронювання авіа- та залізничних квитків Aviata та Chocotravel з базою користувачів понад 1 млн осіб та 1200 великих компаній за $32,3 млн.
У червні було оголошено про покупку 82% в онлайн-супермаркеті Arbuz.kz, який веде діяльність з 2011 року. Компанія має власні склади, складальну лінію та кур’єрську службу в Алмати та Астані, виконує приблизно 2500-3000 замовлень на день.
Айдин Рахімбаєв
Перед новим навчальним роком в Астані було відкрито Riviera International School by Quantum – другу школу освітнього проекту Quantum, партнерами в якому є BI Group та Lancaster Group. У школі, розрахованій на 1100 учнів, навчання проходитиме за міжнародною програмою, визнаною у 125 країнах та покликаною забезпечити випускникам вступ до топових вузів світу. Викладацький склад чисельністю понад 200 осіб, представлений фахівцями з Казахстану, США та Великобританії, використатиме полімовний формат навчання. У школі передбачено систему грантів для талановитих дітей.
Галімжан Єсенов
У середині липня АТ «First Heartland Securities» повідомило біржу про зміни у складі акціонерів, у яких британська Jusan Technologies Ltd. вийшла з компанії, а Галимжан Єсьонов став новим акціонером без вказівки частки володіння. Але пізніше стало відомо, що вся частка акціонера, що пішла, тепер контролюються Єсеновим — а це 99,74%. Наприкінці липня він увійшов до ради директорів компанії.
Також наприкінці липня Єсьонов став власником 14,87% акцій АТ «Kceлл». Згідно з інформацією KASE, раніше цією часткою володіла Pioneer Technologies S.А.RL
На початку серпня Jusan Bank оголосив про завершення світового врегулювання між Єсеновим та Jusan Technologies Ltd., згідно з яким усі активи JTL були повернуті до юрисдикції РК і всі розгляди будуть припинені (вони почалися взимку цього року; державні органи РК розслідували факт переходу контролю над групою Jusan до іноземних громадян).
У середині вересня у складі акціонерів АТ «Казахтелеком» увійшов Jusan Bank після придбання 983 тис. простих акцій, що становить 9,19% частки в компанії.
А на початку третьої декади вересня Єсенов оголосив про пропозицію викупу простих акцій АТ First Heartland Securities у міноритарних власників за ціною 51 498 тенге за штуку.
Берік Канієв
У липні цього року Lancaster Group Kazakhstan викупила 50% частки «Ер Сай Каспіан Контрактор» у італійської Saipem і тепер володіє 100% компанії. За інформацією Lancaster Group, співпраця із Saipem продовжується на підставі договорів.
«Ер Сай Каспіан Контрактор» було засновано у листопаді 2003 року як спільне казахстансько-італійське підприємство, засновниками якого стали ТОВ ERC Holding (Lancaster Group) та Saipem International BV (ENI Group Company). Вона надає підрядні та субпідрядні послуги нафтовидобувним компаніям у Каспійському регіоні, проводить будівельні роботи на морі та у прибережній зоні, інженерно-проектні роботи, надає послуги зі збирання металоконструкцій та логістики.
Ельдар Сарсенов
У липні поточного року Ельдар Сарсенов став єдиним власником Текелійського гірничо-переробного комплексу (ТДПК). Вперше у складі засновників компанії бізнесмен з’явився у грудні 2022 року разом із Гульмірою Койбагаровою (у різні роки володіла частками в «Нурбанку», Altynex Company – у періоди переходу до кінцевих акціонерів).
ТГПК є містоутворюючим підприємством, що займається виробництвом ливарного та передільного чавуну у місті Текелі Алматинської області. Було утворено у 2006 році у складі АТ «Казцинк». За даними компанії, нині на базі ТДПК розташовується нове доменне виробництво виробничою потужністю 400 тис. тонн чавуну на рік. За підсумками 2022 року компанія виплатила понад 1,4 млрд. тенге податків. До складу підприємства також входить ТОВ «Алтин Сарай», яке займається будівництвом нежитлових будівель.
Бахаридін Аблазімов
Згідно з аудованою звітністю АТ «Матен Петролеум» за 2022 рік, частка Бахаридіна Аблазімова в компанії скоротилася з 5 до 3,3%.
У середині жовтня минулого року мажоритарний власник компанії – китайсько-нідерландська Sino-Science Netherland Energy Group, якій належить 95-відсоткова частка – запропонував викупити акції іншого акціонера за ціною 7699 тенге за штуку. Приблизно в цей час і було реалізовано частину частки бізнесмена. 1,7% Аблазімов міг продати за 10,5 млрд тенге (понад $22,2 млн за середнім курсом на той період). За цією оцінкою вартість всього АТ «Матен Петролеум» становить понад $1,3 млрд.
Нагадаємо, що у 2014 році бізнесмен із партнерами продали 95-відсоткову частку компанії Sino-Science Netherland Energy Group за $380 млн. Перед цим мажоритарним акціонером був Дінмухамет Ідрісов (№ 16 рейтингу), якому належали 52% акцій. Міноритарними акціонерами були Аблазімов (залишив у себе 5%) та Єржан Достибаєв з 30 та 18% відповідно.
Фаррух Махмудів
У травні цього року Orbis Manufacturing (ДО Orbis Kazakhstan) підписала з EXEED International угоду про виробництво автомобілів у РК. Це сталося під час казахсько-китайського інвестиційного круглого столу у Сіані під час державного візиту президента РК до КНР. Проект будівництва заводського комплексу потужністю 80 тис. машин на рік, який раніше планувався до реалізації в Астані, було перенесено до Алмати з метою створення кластеру автомобілебудівництва разом з іншими виробниками. Завод буде збудовано в індустріальній зоні міста. Через перенесення будівництва терміни запуску відсунуто на кінець 2025 року. Загальний обсяг інвестицій становитиме 72 млрд тенге. На початковому етапі відкриття заводського комплексу дозволить створити 1500 робочих місць.
На першому етапі казахстанське підприємство випускатиме три моделі автомобілів EXEED із подальшим розширенням модельної лінійки бренду. Зокрема, буде налагоджено виробництво за технологією повного циклу (CKD) із зварюванням та забарвленням кузова повнорозмірного позашляховика VX, середньорозмірного кросовера TXL та компактного кросовера LX. Реалізація вироблених автомобілів планується через Orbis Auto, яка розвиває дилерську мережу EXEED у Казахстані.
Президент Scat Володимир Денисов (ліворуч) та голова КДА Талгат Ластаєв
Володимир Денисов
За даними депозитарію фінансової звітності, АТ «Авіакомпанія Scat» придбало 14 літаків Boeing у 2023 році. Дев’ять із них куплено, решта п’ять оформлена в лізинг. Згідно з опублікованими даними, компанія віддає перевагу моделі 737-8 із серії 737 MAX – таких було придбано 12 штук.
Scat досить активно поповнює свій повітряний парк: до цього, 2021 року, – вісьмома літаками, 2022-го – ще шістьма. Сумарно за три роки компанія придбала 28 повітряних суден. При цьому вартість літаків сильно відрізняється. Приміром, у фінансовому звіті компанії зазначено, що один літак Boeing 737-800 із серії Next-Generation 737 компанія купила у березні 2023 року за 7,88 млрд тенге (близько $17,5 млн за середнім курсом НБ РК за той місяць). У той же час за чотири літаки моделі 737-8 розрахункова сума лізингових платежів за 12 років становитиме $385,18 млн. ($96,3 млн. за одиницю).
Крім того, у вересні 2022 року Scat придбав 40% акцій Red Sea Airlines (Арабська Республіка Єгипет) за 383,3 млн. тенге (близько $806 тис.). Компанія зареєстрована у 2021 році, але почала виконувати польоти наприкінці 2022-го після отримання експлуатаційного сертифікату.
Scat також продовжує будівництво нового міжнародного терміналу в аеропорту Шимкента.
Марат Сарсенов
У червні цього року ТОВ «Істкомтранс» презентувало новий транспортно-логістичний центр «Жетиген» в Алматинській області площею 51,2 га, з яких 20 га вже освоєно. Протяжність залізничних колій становитиме понад 13 км, їх 6 км – існуючі.
Можливості одноразового зберігання ТЛЦ становлять понад 8000 ДФЕ (двадцятифутова умовна одиниця виміру місткості вантажних транспортних засобів). Він обладнаний терміналом для перевалки сипучих вантажів потужністю понад 500 тис. тонн на рік. Фронт навантаження-вивантаження становитиме 80 вагонів одноразово.
У будівництво ТЛЦ було вкладено 3 млрд тенге власних коштів ТОВ «Істкомтранс» без урахування купівлі земельної ділянки. Плануються додаткові інвестиції у розмірі близько $100 млн. ще на три черги будівництва.
Щоб завжди бути в курсі найважливішого, читайте нас у Telegram