Пляжний комплекс на одеському узбережжі знову опинився у центрі скандалу. Конфлікт власника популярного пляжу «Калетон» і забудовника Юрія Дегаса з його конкурентами та міською владою викликав гарячі дискусії, акції протесту та шум у ЗМІ. Одеська міська рада заявила про наміри модернізувати спортивні зони узбережжя та покращити умови на громадських пляжах, але Дегас, ймовірно, сприйняв таку активність як загрозу своєму бізнесу. Тож він вдало використав той факт, що поруч із його «Калетоном» знаходиться облаштований ним міський інклюзивний пляж, і розпочав боротьбу, до якої одразу ж долучилися різні громадські активісти.
Одні з них обурилися, нібито, «атакою на інвалідів», інші — навпаки, показною “турботою” про них з боку Дегаса.
Усі ці маніпуляції прокоментував одеський міський голова Геннадій Труханов, заявивши, що закривати або знищувати інклюзивний пляж ніхто не збирається, а проєкт благоустрою території буде винесений на обговорення громадськості.
Видання “Погляд з Одеси”, своєю чергою, вважає, що Юрій Дегас спеціально роздмухує скандал, аби відволікти увагу від проблем у своєму бізнесі.
У їхньому матеріалі детально розповідається про те, що в розпорядженні компанії “Фокус Лоджистик” Юрія Дегаса зараз перебуває ділянка пляжу, відповідно до технічної документації — “берегоукріплювальні споруди у вигляді штучних піщаних ділянок пляжу, призначені для надання відпочивальникам платних послуг підвищеного комфорту”. Дегас орендував їх в Одеської міської ради до 2027 року. Загальна площа пляжу становить 2800 кв. м, із яких 1200 кв. м формально виділені під інклюзивний пляж. Проте, на практиці це поділення умовне: інклюзивна ділянка займає лише невелику частину території й фактично виконує роль «соціального щита», дозволяючи власникам захищатися від нападів на «некомерційну» складову проєкту.
Звісно, попри широко рекламований акцент на інклюзивності, основний дохід приносить саме «Калетон» — орієнтований на платоспроможних відпочивальників. Інклюзивний пляж є радше необхідною «вітриною», покликаною додати комплексу «Калетон» імідж соціально відповідального бізнесу.
Крім того, це зручний козир для розширення своїх володінь і бізнесу — так, під виглядом «захисту від знищення» знаменитого спортивного майданчика поряд із пляжем, можна суттєво збільшити територію та контроль над усією пляжною зоною.
Тому, коли місто вирішує розширити й модернізувати спортмайданчик (а на нещодавньому брифінгу представники спортивної громадськості одностайно виступили за його реконструкцію, щоб зробити майданчик безпечнішим і зручнішим для занять), Юрій Дегас заявляє, що хотів би особисто зайнятися цим проєктом.
Видання не виключає, що таким чином бізнесмен прагне закріпити за собою орендовану ділянку, не плануючи демонтувати літні споруди на пляжі «Калетон». Як відомо, за законом, він зобов’язаний звільнити територію пляжу наприкінці сезону, залишивши на ній лише 10% обладнання, а решту — прибрати до наступного літа, щоб забезпечити одеситам вільний доступ до моря.
Журналісти з’ясували, що прибережний «бізнес» Дегаса нерідко опиняється в зоні уваги правоохоронних органів — обласна прокуратура Одеси вже двічі намагалася розірвати договір із компанією «Фокус Лоджистик», яка орендує цю частину пляжу. Прокуратура вказувала на цілу низку порушень умов оренди, включаючи розкидане по пляжу будівельне сміття, несанкціоновані конструкції, ігнорування вимог щодо підтримання чистоти й порядку на пляжі.
У відповідь на претензії прокуратури Дегас очікувано здійняв шум у ЗМІ, наповнивши регіональні медіа сюжетами про те, що дії правоохоронців наражають на небезпеку важливий соціальний проєкт для інвалідів, і обидва рази прокуратура була змушена відступити.
Втім, скандалів у “Калетона”, як писали у ЗМІ та соцмережах, вистачало й без прокуратури — наприклад, одного разу після відвідування пляжного комплексу в лікарню потрапили одразу 34 людини. Відвідувачі скаржилися на антисанітарію пляжного ресторану, публікували фотографії, як знаходили у своїх стравах тарганів, а потім знайшли і приховану камеру. Випадок широко висвітлювався у всеукраїнських ЗМІ — нібито, у пляжній роздягальні «Калетона» була встановлена камера, яка знімала відвідувачів.
Звісно, відбиватися від подібних нападок Дегасу набагато легше під егідою захисту інклюзивності — вміло граючи на співчутті до людей з обмеженими фізичними можливостями, а тим паче, до героїв-ветеранів, які захищали країну.
Нині ця тема — особливо гостра й болюча для українського суспільства. Чи справедливо використовувати її як рекламний та інформаційний “оберіг” для власного бізнесу — питання риторичне.
Хочеться вірити, що власник «Калетона» не прагне використовувати інклюзивний проєкт, щоб просувати власні політичні інтереси, прикриваючись турботою про людей з обмеженими можливостями. Хоча, з усіх передумов, під виглядом «соціально відповідального бізнесу», він зараз посилює свою присутність у медіа, збираючи підтримку містян, щоб заручитися громадською симпатією. Ставка на допомогу інвалідам — це не лише про бізнес, а й про створення образу «благодійника», що, як відомо, завжди грає на руку політичним амбіціям, зміцнює позиції та додає голосів на виборах. Така вже у нас країна…