Ні для кого не секрет, що економіка та кредитоспроможність Казахстану залежать від здатності добувати та експортувати сиру нафту.
Сьогодні рейтингове агентство Fitch Ratings опублікувало звіт, в описі якого говориться, що нафтове багатство Казахстану і накопичення доходів від експорту в Національному фонді Республіки призвели до формування надійних зовнішніх і фінансових балансів, що лежать в основі кредитного рейтингу Казахстану (BBB/Стабільний).
Проте, зазначає агентство, основна частина сирої нафти проходить трубопроводами, що проходять Росією, і ця вразливість привернула увагу через війну в Україні.
Хоча Fitch очікує, що відносини Казахстану з Росією залишаться досить міцними, з метою забезпечувати постачання нафти на міжнародні ринки, проте, йдеться в описі звіту, існують ризики перебоїв (поставок — E) через відсутність альтернативної експортної інфраструктури.
Крім того, зростають побоювання щодо можливого порушення роботи трубопроводу КТК (Каспійський трубопровідний консорціум), який пролягає від узбережжя Каспійського моря на північному заході Казахстану до порту в Новоросійську на чорноморському узбережжі Росії.
Агентство нагадує, що 80% експорту казахстанської нафти проходить транзитом трубопроводом КТК. На думку аналітиків Fitch, життєздатних альтернатив КТК для Казахстану у середньостроковій перспективі не з’явиться. Транспортування сирої нафти в будь-якому значному обсязі трубопроводом через Каспійське море неможливе, враховуючи витрати та пов’язані з цим величезні юридичні та технологічні проблеми.
Транспортування танкерами через Каспій є життєздатним варіантом, але не обсязі, який в даний час транспортується через КТК.
Таким чином, у середньостроковій перспективі критична залежність Казахстану від Росії у транспортуванні сирої нафти залишиться надзвичайно високою. «На наш погляд, — йдеться в описі до звіту, — прагнення Росії зберегти сильний контроль над трубопроводом КТК, в якому їй належить 24 відсотки, полягає у забезпеченні того, щоб Казахстан не прагнув зміцнювати зв’язки зі США та іншими західними країнами».
